Operaresa till Oslo

Operaresa till Oslo

29 mars - 1 april 2023

 

Pris per person i dubbelrum

Kr. 16.500 kr

Enkelkrumstillägg

Kr. 2.430 kr

 

Allt detta ingår:

Bussresa och inträden enligt program. Guide på Munch-museet. 1 middag och 2 luncher med måltidsdrycker. 2 operabiljetter på parkettplats. 1 övernattning på 4****Clarion Hotel Plaza i Karlstad respektive 2 övernattningar 4****Clarion Hotel Bastion i Oslo, alla inklusive frukost.

 

Maskeradbalen och Fausts Fördömelse på Oslooperan
Nya Munch-museet, Oslo & Lars Lerin-museet, Karlstad

Välkomna till denna fullmatade bussresa som utgår från Stockholm. Oslooperan med sin djärva arkitektur från firman Snöhätta är numera ett välkänt mål för operaälskare. Vi ser fram emot två härliga kvällar på operan med Verdis berömda opera Maskeradbalen och den dramatiska och sällan framförda operan Fausts Fördömelse av Berlioz.

Konstnären Lars Lerin behöver ingen presentation, och vi besöker hans konstmuseum Sandgrund och övernattar en natt i Karlstad innan vi åker vidare till Oslo. Vi ska få ytterligare en stark konstupplevelse under resan vid ett gemensamt besök på det nya och spektakulära Munch-museet i Oslo. Måltider och trevlig samvaro ingår också.

Reseledare hovsångerskan Lena Nordin

Ett fåtal platser kvar på denna resa. 

Onsdag 29 mars

Resa till Karlstad, besök på Lars Lerins Sandgrund

Vi avreser kl. 9.00 från Centralen med buss till Karlstad. I Karlstad besöker vi Sandgrund, den gamla dansrestaurangen som blivit Lars Lerins eget museum och konsthall. Vi bor en natt på Clarion Hotel Plaza i Karlstad och äter en trevlig kvällsmåltid tillsammans efter vårt museibesök.

 

Torsdag 30 mars

Resa till Oslo, föreställning: Fausts Fördömelse

Frukost. Avfärd till Oslo dit vi anländer mitt på dagen. Vi checkar in på hotellet och äter lunch tillsammans. Eftermiddagen är sedan fri för egna önskemål i Oslo innan föreställningen börjar kl. 19.00 på Operan. I Oslo kan man besöka museet med de berömda vikingaskeppen, borgen Akershus, strosa på Carl Johan förstås, eller besöka Astrup Fearnleys Museum för Modern konst på Akers brygga – där för övrigt också alldeles nybyggda Nationalmuseet ligger.

Hector Berlioz opera om den fördömde Faust baserar sig på Goethes läsdrama. Otaliga kompositörer har tonsatt delar ur detta diktverk, och som bekant finns det flera operor och många sånger. Goethe var ofta måttligt intresserad av att hans verk fick musikalisk form, och Berlioz fick kalla handen för sitt första försök till sånger och en orkestersvit. Berlioz tog sedan lång tid på sig för att fullborda sitt verk som gränsar till oratorieformen. Själv kallade han den Dramatisk legend. Som alltid i sina musikaliska verk sprängde han dåtidens gränser inspirerad av en annan gränsöverskridare, nämligen Beethoven. Urpremiärens publik var inte imponerad, och detta nästintill fiasko drabbade Berlioz rakt in i hjärteroten. I vår tid hittar man nya infallsvinklar till den litterära personen Faust som skriver kontrakt med Den Onde själv, och Berlioz opera får en välförtjänt renässans. I rollerna bland andra sopranen Julie Boulianne, tenoren David Kim och basen Nicolas Courial. Norska operans musikchef Edward Gardner dirigerar, och föreställningen börjar kl. 19.00.

 

Fredag 31 mars

Munch-museet, föreställning: Maskeradbalen

Frukost, och sedan gör vi gemensamt besök på Munch-museet. Edvard Munch är en av modernismens viktigaste gestalter och hans konst finner ständigt nya åskådare som fascineras av färgerna och de starka uttrycken. Munch testamenterade stora delar av sitt livsverk till Oslo stad, och det är en ofantlig samling att vårda. Att Munch-arvet nu fått ett värdigt hem efter att ”bott” trångt i ett ganska undermåligt hus, där säkerheten visade sig eftersatt och regnet ibland strilade in, är på tiden. Museets egen guide ger oss en blick in i denna spännande konstnärs liv och skapande.

Efter besöket på Munch-museet är eftermiddagen ledig fram till föreställningen som börjar kl. 19.00.

Giuseppe Verdis opera Maskeradbalen är välkänd för oss svenskar, eftersom den ursprungligen handlade om mordet på Gustaf III. Att Verdi hade återkommande problem med censuren är också känt, och han fick döpa om rollerna och kalla den svenske kungen för guvernör av Boston. Dåtidens känsliga granskare accepterade inte att man visade ett kungamord på scenen. Man kan i viss mån förstå det eftersom franska revolutionens fasor och kungamord fanns kvar i minnet, inte minst hos kejsarfamiljen Habsburg. På Norska Operan spelar man i alla fall operan i sin ursprungliga version, med sopranen Marita Soelberg som Amelia, Matteo Lippi som kung Gustav och Yngve Soeberg som Anckarström. Även här dirigeras ensemblen av Edward Gardner. Att Amelia inte är en historisk person glömmer vi i den extatiska duetten mellan henne

 

Lördag 1 april

Hemresa

Frukost och sedan avresa. Vi gör ett stopp för lunch under dagen och pausar för bensträckare förstås. Beräknad hemkomst till Stockholm cirka 19.00.

 

 

Statlig resegaranti ställd.    

Medlem av Svenska Resebyråföreningen.