Manon, Manon, Manon

Manon, Manon, Manon

17 - 21 oktober 2024

 

Pris per person i dubbelrum:

Kr. 26.400.-

Tillägg för dubbelrum för eget bruk:

Kr. 4.380.-

 

Allt detta ingår:

Flyg t.o.r. Arlanda – Milano, samt flygtransfers. (flyg från andra flygplatser på förfrågan). 1 lunch, 3 middagar med måltidsdrycker. 3 operabiljetter på parkett på Teatro Regio. Museibesök enligt program. 4* hotell, 4 nätter inklusive frukost. Turistskatt. Reseledares tjänster.

3 operakvällar på Teatro Regio i Turin

Triss i Manon Lescaut, av Puccini, Massenet och Auber

I Piemonte välkomnar oss huset Savojens tidigare huvudstad Turin med sina minnen av kunglighet. Vi njuter av inte mindre än 3 operakvällar på Kungliga Teatern. Det blir en alldeles unik kombination av operor med samma ämne och med helt olika musikstilar. Giacomo Puccini, Jules Massenet och Daniel Auber inspirerades alla av romanen Manon Lescaut av Abbé Prévost från 1731. Det blev 3 fullödiga operaverk, alla med sin egenart. Puccinis passionerade musik, Massenets finstämda melodik kontrasteras mot den minst kända operan av Auber. För den som inte känner till Aubers musik så bra väntar angenäma överraskningar. Att landskapet Piemonte dessutom erbjuder god mat, kärleksfullt framställda viner, choklad och allehanda ostar är välbekant.

Vi bor bra och centralt på Grand Hotell Sitea, och vi äter naturligtvis gott tillsammans, och Piemontes berömda viner får förgylla våra måltider.

Reseledare hovsångerskan Lena Nordin

Två återbudsplatser finns på denna resa.

Torsdag 17 oktober

Avresa till Turin

Vi flyger från Arlanda med förmiddagsplanet till Milano Malpensa via Kastrup. (flyg från andra flygplatser på förfrågan) Från Malpensa har vi mindre än 2 timmars färd med chartrad buss. Vi anländer till Turin och vårt 4-stjärniga hotell på eftermiddagen. Och om flyget landar som det ska går vi en orienteringsrunda i staden tillsammans innan det blir dags för välkomstmiddag.

Turin var kungariket Sardinien - Savojens huvudstad från 1500-talet fram till 1861, och efter Italiens enande förlades huvudstaden till Turin de första 4 åren. Turin är en gammal dam med kanske något svunnen skönhet, med barockpalats, romerska minnen, franskinfluerad stadsarkitektur med stora torg och raka gator. Kungliga slottet står på Unescos världsarvslista tillsammans med 13 andra savojanska slott som strösslats över det piemontesiska landskapet. Dessa påminner om att ätten Savojen under många hundra år var en maktfaktor på den europeiska spelplanen – för litet för att frukta men för stort att negligera. Släkten gifte in sig i snart sagt alla Europas kungahus utom det svenska, och efter Italiens enande regerade man det nya landet fram till republikens införande 1946.

 

Fredag 18 oktober

I Turin, Palazzo Madama, föreställning Manon Lescaut av Puccini

Frukost. Vi går sedan till museet Palazzo Madama som är Turins Pinakotek. Detta märkliga slott är en riktig skvader. Det består av resterna av den romerska muren, och på detta byggdes en medeltida försvarsborg som sedan kompletterades med 1600-talets prakt för 2 drottningmödrar med egna hov. De var envisa mammor som inte ville lämna ifrån sig makten till sina så småningom vuxna söner, därav namnet på slottet. Samlingarna spänner över medeltid fram till 1800-talets konst. Efter detta gemensamma besök ska vi äta lunch.

Eftermiddagen är sedan ledig för egna önskemål. Några tips: I Turin finns bara några kvarter från vårt hotell en av Europas största samlingar av egyptiska fornminnen i Museo Egizio. Endast Kairo visar upp något liknande. Katedralen är berömd för att en av kristenhetens mest vördade reliker förvaras här, den så kallade svepningen som tros ha omhöljt Jesus. Detta sköra tygstycke visas emellertid bara vid särskilt högtidliga tillfällen. Påven har uttryckt sig diplomatiskt och poetiskt om den, han kallar den ”Evangeliets spegel”. För att spara på den ömtåliga reliken visas den bara till särskilda högtider, annars får man nöja sig med TV-skärm i kyrkan.  Strax intill ligger det Kungliga Slottet, en sträng barockskapelse som inuti visar upp all tänkbar prakt. Vill man studera Il Risorgimento, Italiens enande, går det också, liksom motståndsrörelsen under andra världskriget. Om FIAT:s historia lockar får man bege sig lite utanför centrum.

Kl. 20.00 ska vi vara bänkade för Puccinis opera om den olyckliga demimonden Manon. Romanen är en så kallad moralitet och handlar i korthet om två ungdomar som gör alla felaktiga val som omogna tonåringar kan göra! Kärlek och fattigdom är ingen lätt kombination, och de vacklar mellan girighet och cynism och andras ondsinta påtryckningar, och slutet blir ett gräsligt straff. Som en kuriositet kan nämnas att i romanen om Kameliadamen läser Marguerite just denna bok om sin demimonde-kollega.

1893 spelades Massenets franskt parfymerade opera överallt i Europa, och Puccini varnades för att utmana kollegan. Men Puccini ville något annat: Passion, glöd och förtvivlan skulle klinga i sugande melodier. Premiären gick av stapeln just i Turin, och det blev Puccinis första riktiga succé. Han kunde därefter räkna sig som väl etablerad operakompositör – och visst har Puccini en särskild ingång till våra tårkanaler!

Renato Palumbo dirigerar. Övriga medverkande meddelas senare.

 

Lördag 19 oktober

Föreställning Manon Lescaut av Auber

Frukost. Ni får ledigt denna förmiddag, eftersom Turin har så mycket att erbjuda för alla smaker. Till exempel ligger det strax utanför den romerska norra stadsporten en stor matmarknad, alldeles som sig bör i ett landskap som såg Slow Food-rörelsen födas.

Föreställningen börjar redan kl. 15.00, och det är Daniel Aubers tur att presentera sig. Ett av hans förnamn var Esprit, och det beskriver hans musik väl. Många komiska och muntra operor blev det, den mest kända är förmodligen Fra Diavolo med sin sprittande Rossiniartade ouvertyr. Men Auber hade en mörkare sida. Han tonsatte historien om mordet på Gustav III på operamaskeraden till samma text som senare Giuseppe Verdi valde. En av hans mer bekanta titlar (av imponerande 48 operor) är Den stumma från Portici, som hetsade upp känslorna så pass att revolution utbröt i Bryssel år 1830. Hans Manon Lescaut skrevs 1856. Musiken är öronvänlig och fantasifull, orkesterpartierna är tilltalande och sopranpartiet är rentav fruktansvärt svårt, vilket troligen bidragit till att operan hamnat på hyllan i många år. Vi kommer att få höra många fåfängliga tonkaskader värdigt en fåfäng flicka, men sedan stillnar allt till ett förandligat farväl till livet i sista scenen.

Evelino Pidò dirigerar. Övriga medverkande meddelas senare.

Gemensam middag på kvällen.

 

Söndag 20 oktober

Föreställning Manon av Massenet

Frukost. Även denna dag spelas eftermiddagsföreställning kl. 15.00, så ni får ledigt att utforska Turin, promenera och roa er efter behag.

Jules Massenets opera är bitvis stillsammare till sin karaktär, fast i ett parisiskt myller kan det hända mycket. Manon’s Gavotte är en känd show stopper, och det går både glatt och sorgligt till här. Lilla Manon, sentimental men karaktärslös, inte klarar hon sig bättre i denna opera. Inte hennes kille heller, Des Grieux, som spelar bort pengar och bryter sitt prästlöfte. Vi förstår sannerligen Abbé Prévosts maning till ett karaktärsfastare leverne efter dessa tre kvällar på operan….

Guillaume Tourniere dirigerar. Övriga medverkande meddelas senare.

Avskedsmiddag på kvällen.

 

Måndag 21 oktober

Hemresa

Frukost. Utcheckning och hemresa. Direktflyg till Arlanda från Malpensa.

 

Statlig resegaranti ställd

Medlem av Svenska Resebyråföreningen SRF