Världstenoren Jonas Kaufman på statsoperan i München

Världstenoren Jonas Kaufman på statsoperan i München

18  -
22 juli 2020

 

Pris per person i dubbelrum:

Kr 26.300

 

Tillägg för enkelrum :

Kr. 3.050

 

Allt detta ingår i priset: Flyg t.o.r. Arlanda, Landvetter eller Kastrup - München, och flygtransfers enligt program. 4 nätter i fyrstjärnigt hotell, inklusive frukost. 3 operabiljetter, bra parkettplatser i 2.a kategori. 1 lunch och 2 middagar med måltidsdrycker. Inträden till Rezidenz/Cuvulliers-teater. Reseledares tjänster.

Operaföreställningar: Bohème, Eugen Onegin och Die tote Stadt

Välkomna till denna fullmatade operaresa som går till München och Bayrische Staatsoper. Vi ser inte bara Jonas Kaufmann i Korngolds fantastiska opera Die Tote Stadt utan även Tjajkovskis fina och vemodiga Eugen Onegin och Puccinis välkända och älskade opera La Bohème. Vi besöker också den berömda rokokopärlan Cuvilliersteatern. Goda och trevliga måltider tillsammans ingår förstås också, och vi bor bra på 4-stjärniga Hotel an der Oper.

Reseledare hovsångerskan Lena Nordin

OBS! RESAN ÄR SLUTSÅLD.

TYVÄRR ÄR DENNA RESA INSTÄLLD PÅ GRUND AV CORONAVIRUSET.

Lördag 18 juli

Avresedag

Avresa med flyg Arlanda, Landvetter alt. Kastrup till München där buss väntar för att ta oss till hotellet. Efter incheckning finns lite tid för vila och vi samlas sedan för att äta välkomstmiddag.

 

Söndag 19 juli

I München, föreställning: Die tote Stadt

Efter frukost går vi gemensamt till Wittelbach-kungarnas gamla slott som kallas Residenz. Det är Europas största stadsslott, som dessvärre blev svårt bombat under andra världskriget. Nu är det museum med skattkammare och samlingar från Bayerns tid som monarki. Vi ser också den fina Cuvilliersteatern som kunde räddas tack vare att man monterade ner innanmätet och förvarade det på annan ort tills kriget var över. Denna ljuvliga lilla teaterklenod används igen för opera och konserter. Efter besöket äter vi lunch tillsammans.

På kvällen går vi gemensamt till föreställningen av Erich Wolfgang Korngolds makalöst klangrika opera Die tote Stadt från 1920 med Jonas Kaufmann i den manliga huvudrollen. Att Korngold skulle bli musiker hade familjen troligen bestämt redan när han låg i vaggan, och förnamnet Wolfgang förpliktigade. Så visade sig också barnet vara ett underbarn liksom förebilden Mozart, och Korngold etablerade sig snabbt som musiker och kompositör. Korngold älskade operettmusiken av Johann Strauss d y, vilket vi hör i operans två stora klassiker; Mariettas sång och Pierrots sång. Och när det var dags för urpremiären slogs teatrarna om att få verket, och det blev en kompromiss: både Hamburg och Köln fick ha urpremiär på verket samtidigt. Naziförföljelserna tvingade senare Korngold iväg till USA, där han skrev uppmärksammad filmmusik i Hollywood samtidigt som han fortsatte att skriva konstmusik. 2 Oscar för filmmusik blev det, bland annat för musiken till den berömda filmen Robin Hood med Errol Flynn.

Kirill Petrenko dirigerar detta överdådiga partitur, och i den stora sopranrollen sjunger Marlis Petersen, och Andrzej Filonczyk som Frank/Pierrot får leverera alla tiders bästa barytonaria. Tenoren Jonas Kaufmann behöver knappast någon presentation!

 

Måndag 20 juli

I München, föreställning: Eugen Onegin

Frukost. Dagen är ledig för egna önskemål. I München finns mycket att upptäcka: Marienplatz med Rådhuset och Frauenkirche vars torn man kan bestiga. Viktualienmarkt med matmarknad och restauranger och kaféer ligger strax intill. Att Bayern är katolskt märker man i de fina kyrkorna, ”gamle Peter” är en, Theatinerkyrkan med kungagravarna en annan. Grädden på moset för den konstintresserade är förstås Alte och Neue Pinakotek med världsberömda samlingar. Och några udda museer sticker upp, vad sägs om ölmuseum, potatismuseum och BMW-museum? Vi träffas på sen eftermiddag för gemensam tidig middag innan föreställningen.

På kvällen ser vi Eugen Onegin av Pjotr Tjajkovskij. Denna bitterljuva historia bygger på Pusjkins versroman, och den melankoliske hjälten kan nog sägas vara urbilden för ”spleen”. Sopranen Tatjanas kärleksbrevscen är en klassiker och inspirerade Tjajkovskij till ett dessvärre olyckligt och kort äktenskap. Att självmord och dödslängtan inte var den homosexuelle Tjajkovskij främmande kommer också igen i handlingen, där vänner alldeles i onödan duellerar och den ene dödar den andre. Henrik Nánási dirigerar den mestadels ryskspråkiga ensemblen där vi hör sopranen Elena Stikhina som Tatjana, Eugen Onegin sjungs av barytonen Igor Golovatenko och hans vän Lenski är tenoren Pavol Breslik. En viktig basaria kommer på Alexander Tsymbayuks lott.

 

Tisdag 21 juli

I München, föreställning: La Bohème

Frukost. Dagen är ledig för egna önskemål tills det är dags att gå till föreställningen på operan. En bajer på legendariska Hofbräuhaus, kan det passa? Eller vad sägs om en tur till det kungliga sommarslottet Nymphenburg med sin park och jaktslottet Amalienburg? Shoppingen i München är överdådig, med många flotta affärer. Klockspelet på Rådhuset spelar två gånger om dagen, och då samlas både barn och vuxna.

På kvällen njuter vi av Giacomo Puccinis La Bohème. Tack vare ett kungastipendium kunde den faderlöse Puccini få studera komposition i Milano. De fattiga studentåren skildrar han sedan kärleksfullt och humoristiskt i sin opera. Hunger och ung kärlek, sjukdom och död var inte den unge Puccini främmande, och sällan har väl tårarna så lätt att flöda som i slutscenen med Mimìs död i armarna på sin älskade Rodolphe. I de fyra huvudrollerna hör vi sopranerna Ermonela Jaho som Mimì, Elsa Benoit som Musetta, tenoren Benjamin Bernheim som Rodolphe och barytonen Andrei Zhilikhovsky som Marcel. Den unge stjärndirigenten Andrea Battistoni dirigerar denna klassiska uppsättning, signerad den berömde regissören Otto Schenk.

 

Onsdag 22 juli

Hemresedag

Efter frukost utcheckning från hotellet och transport till flygplatsen

 

Statlig resegaranti ställd.

Medlem av Svenska Resebyråföreningen SRF.